Friday 6 April 2012

Anganku sedar.....

Assalamualaikum........

Cerita mengenai berangan ni...That was me.....ehehehe...memang suka berangan sangat2 dan juga suka mengekpresskan apa yang diangankan dalam bentuk penulisan....huhuhu..Kiranya aku ni suka jugalah menulis apa yang aku fikir..(sebab tu kadang2 (ke?) dalam FB aku tu tulis macam2..) Dah dia tanya What's on your mind...so......faham2 jelah...heheh...
Menyorot kembali sejarah penulisan aku...:

Bermula dengan karya2 di dalam majalah sekolah jek dulu.....(tapi masa ni sajak2 jek)..errkkk..macam manalah aku boleh?????

Tahun 1997 (masa tu swett 17 lagi)...
Lepas SPM. Biasalah...Tak buat apa. Nak cari kerja...Manalah lepas...So, terperap sajalah di rumah sambil melayan momen2 indah bersama arwah mak..(sob..sob..) Al-Fatihah...

Mak suruh rakam suara qari dan qariah peringkat kebangsaan...Aku rakam...
Mak latih grup marhaban wanita UMNO Taman tu....Akulah sang pengetuk kompangnya..Aku layan....
Mak rakam suara dia dalam radio (kaset tau masa tu)....aku layan....
Mak ajak buat facial (masa tu produk apa ek..aku tak ingat)..Aku layannn...
Pendek kata....dunia itu ana dan mak yang funyeeee........huhuhu..

Di samping melayan mak...aku sempat juga melayan keinginan aku sendiri menjelangnya tengah malam..jeng..jeng...jeng...Apa dia tu....???? apa lagi...men'cilok' taip mak untuk meluahkan apa yang ada dalam minda aku..
Biasalah org baru lepas habis sekolah...Mestilah bius sekolah tu masih ada...So, untuk tidak melupakan rakan2 sekolahan aku, aku telah mewujudkan watak2 mereka di dalam karya aku..ehehehe...
Hampir semua nama kawan2 (termasuk warga2 aspura) yang glamer tu masuk dalam kisah dongeng aku tuh...Tak lupa juga watak cikgu2 dan of cozlah warden2yang mewarnai cerita itu...Adalah dalam 100 mukasurat...(lebih kot)..ala..tahap sekolah menengahlah...Bila dah siap aku pun simpanlah dalam satu tempat yang aku tak ingat....sampailah hari ni...huhuhu..sangat rugi dan sayangnya rasa..
tapi tak apalah..ada juga niat aku nak mengkaryakan kisah2 budak aspura/ri ni lagi....Kita tunggu sajalah...

Tahun 1998.....

Bila dapat panggilan ke Maahad Johor, aku pun terima...dan terpaksalah aku mengucapkan babai pada mak dan juga taip yang banyak berjasa pada aku...Almaklumlah, kat asrama mana boleh bawa taip....huhuh..
Tapi, aku tak hentikan anganku di situ saja...Aku teruskan lagi anganan aku dengan meluahkannya dengan mata pena di atas writing pad...Ingat lagi, cover warna kuning...Aku tulis seh..(walau ku akui tulisanku ala2 doktor Asmadi)....huhuh...
Masa tu, tengah hangat cerita TITANIC...aku buat ala2 cerita tu..Namun ada gabungannya tu dengan cerita Bodyguar from beijing (yang jet li) berlakon tu...Jiwang + aksi..(tak silap aku masa tu memang glamer cerita bodyguard bercinta dengan anak bosnya..huhuh....aku taklah tiru semua, ambik konsep saja kemudian aku melayusasikan ikut kesesuaian...
Dah siap, aku test market, bagi kawan sejagat baca..hehehe...Mereka siap bagi review lagi tuh..huhuh...toche...toche....Bagi kwn2 ku yang dah membacanya....Dan sekali lagi....entah ke mana writing pad tu...

Hahaha....lagi satu bila buat cerita, aku akan tulis sekali watak dalam buku tu sesuai dengan pelakon siapa..Dan masa tu of cozlah edika dan deana Yusoff yang tengah glamer...hahaha....err..lupa..Azhar sulaiman dan badrul Muhayat pun sama..hahahah (terserlah berangannya)...

31 Julai 1998.....Arwah mak meninggal dunia dan aku dah tak boleh menulis lagi..ilham...idea...anganku dah beerti lagi............

Tahun 1999 - 2003) Zaman di Universiti...Lagilah tak ada masa nak berkarya...entah...memang tak hingin rasa nak menulis..Mungkin sibuk dengan assignment kot...dan juga sibuk bercinta....errr...aku menulis jugalah..tapi di atas surat...erkkk...........

Tahun 2005:
Aku mula berkarya lagi..Kali ni dengan dah ada komputer...hehehe (dah mampu sikit...)Puncanya adalah PJJ dengan my hubby..huhuhu..Kutub Utara, Kutub selatan....So, masa2 sunyiku di penuhi dengan angan2ku yang mulai kembali....

3 karya aku mampu hasilkan serentak (dengan setiap karya 300 - 400 mukasurat)...wah gitu....

1- Kerna Dia - ini karya panjang terawal yang aku hasilkan (Bersempena dengan hangatnya program realiti Akademi fantasia).

2-Buat Sang Puteri - (Bersempena drama korea terhit masa tu 'Full House) aku masih ingat lagi , tengok drama ni dalam bilik dengan Angah. Satu malam straight...Bila bab Hae Yong jek kitorang cepatkan...hahaha..punyalah jaki dengan dia...Lepas tu karya ni aku hantar pada adik Ani (sebagai pengkritik tetap cerita2 aku) huhuh

3-Aku tanpa Cintamu (tak tahu sempena apa, tapi masa tu tengah gelombang TSUMAWI...aku ambik sikit2 katakter dia..dalam 5% jek pun).....huhuh....

errr...ada gak niat nak letak dlam blog ni...tapi errr...entahlah...keraguan yang munasabah bersarang di hati ni...last2 bila difikirkan..biarlah rahsia...hehehehe....

Ok..sampai di sini....Al-waktu intaha'..Apa yang saya tulis ini mungkin salah...tapi betul.. :)

Wassalam.......

No comments:

Post a Comment